Bumerang

5 Ağustos 2014 Salı

Hassas güdüm kiti ile klasik mühimmatlar akıllı olacak

Hava Kuvvetleri Komutanlığı tarafından kullanılan Mk-84 genel maksat bombalarını akıllı bombalara dönüştürülmesi amacıyla başlatılan Hassas Güdüm Kiti projesi kapsamında atışlara devam ediliyor.
Muhammet METİN/Kokpit.aero
Uçaktan atılan bombalara güdüm yeteneği kazandıran Hassas Güdüm Kiti (HGK), Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinde TÜBİTAK SAGE ile ASELSAN ortaklığıyla üretiliyor. F-16 savaş uçaklarına entegrasyonu ve kalifikasyonu tamamlanan güdüm kitleri ile mühimmat hedefini 40 bin ft irtifada 25 km menzilden 6 metre hassasiyetle vurabiliyor.
Dünyada sınırlı sayıda ülke tarafından geliştirilen Hassas Güdüm Kiti, Hava Kuvvetleri Komutanlığı ve Milli Savunma Bakanlığı’nın destekleri ile düşük bir bütçe ile gerçekleştirildi. HGK Projesi kapsamında ‘Isıl Pil’ teknolojisi de milli imkanlar ile TÜBİTAK SAGE tarafından geliştirildi.

TÜBİTAK SAGE İLE ASELSAN GÜÇ BİRLİĞİ YAPTI
Tübitak-Sage tarafından geliştirilen Güdüm Kitlerinin üretimi konusunda 2012 yılında Aselsan ile sözleşme imzalandı. Sözleşme kapsamında, TÜBİTAK SAGE güdüm kitlerinin geliştirilmesinden, ASELSAN kitlerin sanayileştirilmesi ve üretiminden sorumlu olacak. Bu sözleşme ile, TÜBİTAK SAGE’nin tasarım yeteneği ASELSAN’ın üretim yeteneği ile birleşerek, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin ihtiyacı olan ürünler TSK envanterine en etkin şekilde kazandırılacak. Yapılan iş birliği ile yurt içi pazara ek olarak milli imkanlar ile geliştirilen ve üretilen akıllı bombalar yurt dışı pazarında da boy gösterme imkanı bulacak.

HASSAS GÜDÜM KİTİ NASIL ÇALIŞIYOR
Küresel Konumlandırma Sistemleri kullanıyor: HGK’da, entegre GPS ve INS gibi çok hassas küresel konumlandırma sistemleri bulunuyor. Bu tür sistemler her türlü hava şartında görev yapabiliyor.
Kendi kendine yönleniyor: Atış gerçekleştirildiğinde GPS ve çok daha hassas olan INS’den alınan verilerle bomba hedefine doğru uçmaya başlıyor. Bombanın hedefine yaklaşırken sağa-sola veya yukarı aşağı düzeltme hareketi otomatik olarak kanatçık kumandası ile gerçekleştiriliyor.
Menzili 27 kilometreye kadar çıkıyor: HGK, orta irtifadan bırakıldığında 22 kilometre, yüksek irtifadan bırakıldığında ise 27 kilometre menzilli. Böylece uçaklar yerden atılan uçaksavar ve füze tehdit alanlarının dışında kalıyor.
Farklı saldırı açıları: 10-90 derece aralığındaki vuruş açısı +/- 15 derece ayarlanıyor. Yüksek hassaslık sayesinde sadece hedef vuruluyor.
F-35’e de takılacak: Geliştirilen sistem, Türk Hava Kuvvetleri’nin yeni nesil savaş uçağı F-35 Lightingn II’ye de takılması planlanıyor. Bu konuda olumlu yönde çalışmalara devam ediliyor.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder