Bumerang

15 Temmuz 2014 Salı

Barbaros'un kanatları!

Emre ARSLAN/Kokpit.aero

 D/K Uçakları ülkelerin askeri stratejilerine, modern ve etkin muharebeye ve jeostratejik konumlarına göre farklı sınıfta ve gelişmişlikte bünyesine aldıkları sistemler. Üzerlerindeki modern harp teçhizatı ile donatılmış su üstü ve su altı savunma harbi icra etme kabiliyetinin yanı sıra, S&R(Search And Rescue - Arama ve Kurtarma) görevlerinde de etkin olarak kullanılabilen gelişmiş ülkelerin donanmalarına kazandırdıkları sistemlerdir.
HANGİ GÖREVLERDE KULLANIYORLAR
Deniz Karakol Uçakları ülkelerin ihtiyaçlarına göre platform bazında örneğin ATR72, CN235 gibi görece  daha küçük platformdan ve yine P-3 Orion, P-8 Poseidon gibi görece daha büyük platformlara kadar üzerinde gelişmiş FLIR, Yüzey Tarama Radarları (MAD Sensörleri) bulunan, denizaltıların feromanyetik kaplamalarının dünyanın manyetik alanında yarattığı dakikalık anormallikler ile denizaltıyı tespit edebilen cihazlar ve bilgi işlem sisteminin kapasitesine bağlı olarak denizaltında geniş bir alanda birden fazla harcanabilir Aktif/Pasif Sonoboy ile sonar haritalandırması yapıp deniz hareketliliğini tespit ve tehdit kütüphanesi ile teşhis etme, vede üzerinde taşıdığı Torpido, Anti-Gemi gibi silah sistemleriyle bu tehditlere cevap verebilme yeteneğine haiz sistemler. Hatta işlediği bu verileri farklı linkler (Link11/16/22) aracılığıyla diğer müttefik platformlarada hedef bilgisi iletebilip tehdite müşterek cevap verebilme vasıtalar.
DENİZ HAVACILARIMIZIN KARAKOL UÇAKLARI
Türk Deniz Havacılığının tarihi 100 yıllık bir geçmişe dayanıyor. Türk Deniz Havacılığının geçmişi günümüzden yaklaşık 100 yıl önce 25 haziran 1914’de Deniz Teyyare Mektebinin kuruluşunun onaylandığı tarihe kadar gitmekte. 25 Haziran 1914 Türk Deniz Havacılığının resmi olarak kurulduğu tarih kabul edilir ve Deniz Hava Komutanlığımız 25 Haziran 2014’de 100.yılını kutlamaya hazırlanıyor.
Türk Deniz Havacılığının ilk deniz havacı pilotu ve malesef ki ilk deniz havacı şehidimiz olan Mehmet Fethi Bey’dir. 2 bin190 liraya alınan ‘’Curtiss F-2’’ tipi Deniz Uçağı Türk Deniz Havacılığının ilk uçağıdır. Türk Deniz Havacılığı bünyesine katılan uçaklar, 1. Dünya Savaşı ve özellikle Çanakkale savaşı sırasında yaptığı keşif uçuşları ile üzerlerine düşen görevleri büyük bir özveriyle yerine getirdi.
Cumhuriyetin ilanına doğru Türk Deniz Havacılığı bünyesinde bulunan tüm uçaklar İzmir’de toplanarak 1.Deniz Teyyare Bölüğü kurulmuştur ve zaman içerisinde bünyesindeki uçaklar artmasıyla Tabur, Alay ve Tugay seviyesine kadar çıkarıldı. Ancak 2.Dünya Savaşı sonrası oluşan maddi sıkıntılar sonucu uçakların yenilenememesi sebebiyle 1947’de lağv edilerek Türk Deniz Havacılığının ilk sayfası kapandı.
YENİDEN DOĞUŞ
Fakat 1960’lı yıllarda Türk Deniz Kuvvetleri  helikopterler ve uçaklardan oluşacak iki filo ile Türk Deniz Havacılığının yeniden kurulması kararı alınmış ve 18 Ekim 1971’de 301. Filo D/K Uçağı Filosu olarak Etimesgut/Ankara’da kuruldu. Filo Kıbrıs Barış Harekâtı'na katılmasının ardından 14 Temmuz 1976’da Kocaeli/Cengiz Topel meydanına taşındı.
15 Ağustos 1972’de ise 351.Deniz Helikopter Filosu Güvercinlik/Ankara’da kuruldu. Bu filomuzda 19 Mayıs 1973’te Cengiz Topel Meydanına kaydırıldı. Her iki filonunda aynı mevkide konuşlandırılmasına müteakip 4 Ağustos 1976’da Deniz Hava Üs Komutanlığı, Donanma Komutanlığına bağlı olarak tesis edildi. 
Deniz Kuvvetleri Komutanlığı, D/K Uçağı ve Helikopter ihtiyacına yönelik çalışmaları sonucu ilk olarak AB-204 Helikopteri ile S-2A D/K Uçakları teslim alınarak kullanıma sunulmuş ve envanter daha gelişmiş kabiliyetlere sahip AB-212 Helikopterleri ve S-2E Tracker Uçakları ile güçlendirildi.
BARBAROS'UN TORUNLARI GÖKYÜZÜNDE
Kocaeli’nin Kartepe ilçesinde yer alan Cengiz Topel Üssü’nde konuşlu Deniz Hava Komutanlığı’nın bağlı birlikler; 301nci Deniz Hava Filo Komutanlığı, 351nci Helikopter Filo Komutanlığı, Deniz Hava Eğitim Merkez Komutanlığı ve Bakım Komutanlığı’ndan oluşuyor. 
301.Deniz Hava Filo Komutanlığı
Yaklaşık 22 yıl S-2A ve S-2E Tracker D/K uçaklarını kullanan 301. Deniz Hava Filosu bu uçakların artık ekonomik ve teknolojik ömürlerinin sonuna gelmesiyle birlikte 1993 yılından itibaren uzun bir süre Deniz Karakol [D/K] Uçağından yoksun kalan 301. Deniz Hava Filomuz 2000’li yıllarda S-70B SeaHawk Helikopterlerinin envantere girmesine paralel modern bir D/K uçağı edinme faaliyetlerine başlamış ve MELTEM Projelerini başlatmıştır. MELTEM Projeleri ile D/K Uçağı kabiliyetine Kasım 2011’de tekrar kavuştu.
MELTEM PROJELERİ
MELTEM 1 projesi altında 2001-02’de 6 adet CN-235-100M tipi uçak temin edildi. Bu uçaklar:
·         TCB 651            TCB 654
·         TCB 652            TCB 655
·         TCB 653            TCB 656
2001 ve 2002’de tedarik edilen 9 adet (+3 Sahil Güvenlik MSA modeli ile 9 adet) CN-235-100M tipi uçak 2003 yılında imzalanan MELTEM 2 Projesi altında 9 adet CN-235 platformuna Deniz Karakol (D/K) ve Deniz Gözetleme (Sahil Güvenlik MSA versiyon) kabiliyeti kazandırılmasına yönelik bir sistem entegrasyonu projesi.
Deniz Karakol konfigürasyonuna sahip CN-235’ler Havadan Deniz Durum Kontrol Sistemi ‘’AMaSCoS -300’’görev teçhizatı ile donatıldı. Gelişmiş Komuta Kontrol ve modern keşif gözetleme sistemleri ile donatılan/donatılmakta olan 6 CN-235 D/K uçaklarından 5 adeti envantere girmiş olup 6'ncı D/K konfigürasyonuna sahip CN-235 D/K uçağının bu ay içinde en geç ise Temmuz ayında kabullerinin yapılarak envantere girmesi bekleniyor. 
MELTEM Projelerinin sonuncusu MELTEM 3 Projesi ile Temmuz 2012’de İtalyan Alenia Aermacchi ile TAI arasında imzalanan sözleşme çerçevesinde 6 adet ATR-72/600 tipi uçağın D/K konfigürasyonuna dönüştürülmesi planlandı. 2013’de 2 adet Genel Maksat konfigurasyonundaki ATR-72/600 uçağı envantere girdi. ( TCB-701 ve TCB-702) Proje kapsamında ( 2 GM + 6 D/K kabiliyetine haiz ATR-72/600) 6 adet Deniz Karakol konfigürasyonuna (AMASCOS 300 Görev Teçhizatı) sahip ATR-72/600 tipi uçağın ilki 19 Nisan 2013’de TAI tesislerine gelmiş olmuş müteakip Deniz Karakol görev fonksiyonlarının entegresine başlanacak. D/K Konfigurasyonuna sahip ATR-72/600 tipi uçakların 2017-18 yıllarında envantere girmesi hedefleniyor.
Başlarda sadece Kocaeli'ndeki Cengiz Topel Üssünde konuşlu bulunan hava unsurlarının 4 Ağustos 2010’da ‘’Deniz Hava Komutanlığı’’ çatısı altında birleşecek şekilde 5 ayrı coğrafyada bulunması için yeniden teşkilatlandırılmıştır. Cengiz Topel  ve Dalaman üslerine ilave olarak halen Çanakkale Meydanında Grup komutanlığı seviyesinde bulunan Deniz Helikopter Birliğinin 2015’de üs seviyesine getirilmesi için çalışmalar devam etmektedir.
301.DENİZ  HAVA FİLO KOMUTANLIĞI ENVANTERİNDE
- 7 Adet TB-20 (TCB-601/602/603/604/605/606 ve 607 kuyruk numaralı) ‘’Eğitim Uçağı’’
- 6 Adet CN-235-100M  (TCB-651/652/653/654/655/656 kuyruk numaralı) Deniz Karakol Uçakları ve
- 2 Adet ATR-72/600 (TCB-701/702) Genel Maksat uçakları görev yapmaktadır..
351.DENİZ HELİKOPTER FİLO KOMUTANLIĞI
351.Deniz Helikopter Filo Komutanlığı envanterinde DzKK verilerine göre 2004 yılında KKK envanterinden deviralınan 2 adet AB-212 Genel Maksat (TCB-29/30) ve 9 adet AB-212 Su Üstü Harp Helikopterleri ve Lot-1/Lot-2(Lot-1 8 adet/Lot-2 17[+1 adet gecikme cezası ile (18 Adet) projesi kapsamında tedarik edilen/edilmekte olan 25 adet S-70B-28D Seahawk helikopterleri 351.Deniz Helikopter Filo komutanlığı bünyesinde ilgili Muhriplerde ve kara konuşlu helipad üslerinde bulunuyor. Bu arada Lot-1 kapsamında tedarik edilen 8 adet Seahawklardan biri 2002’deki eğitim uçuşu esnasında Sapanca Gölü'ne düştü.
AB-212 SUH Helikopterlerine modernizasyon ile milli UHF/HF bandında haberleşme imkanı tanıyan HELİS (Helikopter İz Aktarım Sistemi) sistemi entegre edildi. Denizaltı hareketliliğini tespit, teşhiste kullanan AB-212 Helikopterlerinin AN/ASQ-18A Daldırma Sonarı’nın sökülerek 2.Paket(Lot-2) Seahawk Helikopterlerine takıldı. (Lot-2 kapsamında tedarik edilen 17+1 Seahawk Helikopteri’nden 8’ine) üzerlerinde sadece SeaSpray MK3 Yüzey Arama Radarı kalan AB-212 helikopterleri, sadece SUH görevi yapabiliyor. Bu arada AB-212 helikopterlerinin Deniz Hedeflerine karşı kullandığı 25km Menzile sahip Sea Skua füzelerinin ise envanter dışı kalması sebebiyle AB-212 SUH Helikopterleri tamamen silah yüksüz kalmış ve  sadece üzerinde takılı olan SeaSpray MK3 Yüzey Arama Radarı ile tespit/teşhis’de bulunduğu hedefe ait bilgileri ‘’HELİS’’ ile UHF/HF(UHF ile 30nm, HF ile 50nm menzilde) menzilindeki dost unsurlara aktarabiliyor.
351.DENİZ HELİKOPTER FİLO KOMUTANLIĞI ENVANTERİNDE
-24 Adet S-70B-28D Seahawk (TCB-50...74 kuyruk numaralı) DSH/SUH Helikopterleri
-9 Adet AB-212 (TCB-37..47 kuyruk numaralı) SUH Helikopterleri
-2 Adet AB-212 (TCB-29 ve TCB-30 Kuyruk numaralı) Genel Maksat helikopterleri görev yapıyor.
301.Deniz Hava Filo Komutanlığı / 351.Deniz Helikopter Filo Komuntalığı envanterinde bulunan araçların.;
Teknik Özellikleri :
6 Adet CN-235-100M D/K
CN-235 DENİZ KARAKOL UÇAĞI
Boy : 21.40m (Görev teçhizatı ile MAD Anteni 24m üzerinde)
Yükseklik :  8.18m
Kanat Açıklığı : 25.81m
İrtifa : 25.000ft
Güç Grubu : 2x GE CT7-9C3 Turboprop 1750 shp
MTOW(Maks. Kalkış Ağırlığı) : 16.5 Ton
Maks. Hız : 450km/s
Görev Fonksiyonları :
AMASCOS 300 Görev Teçhizatı : (DSH/SUH/MEB/SAR/ELINT/Çevre İzleme)
Ocean Master 400 Yüzey/Hava Radarı : (SAR/ISAR kabiliyetli)
Menzil : 200nm
Güç : 400W Tepe Güç : 8kW
Ölçüler : 660 x 350mm; 955x350mm
Ağırlık : Anten/16kg Gönderici Ünitesi/29kg
Frekans : I Band
200 Hedefi Aynı Anda İzleme
Öne Arkaya Yatırma : +4 ila -29 derece
AselFLIR 200T FLIR/TV
Lazer Mesafe Buluc
Gece Görüş
Termal Görüş
Gyro ve Elektronik Stabilizasyon
Gerçek Zamanlı Görüntü İşleme
Elektronik Görüntü Sabitleme(IES)
Görüntü Dondurma
Ağırlık : 41kg
Video Çıktısı : RS-170 veya CCIR
35nm menzil
Çevre Koşulları : MIL-E-5400
TCAS II Hava Trafik Çarpışma Kumanda Sistemi
AN/ASQ-508[V] MAD Dedektörü(Anten uzunluğu 4.5m bulmakta)
LN-100G INS/GPS
TMS-2000 Akustik İşlemci (Aynı anda 16 Sonoboy işleme kapasitesi)
Link-11 Data Link 200km+ menzile kadar veri aktarımı
ARS-700 (AIGS) Havadan Kurtarma Sistemi
AN/ALE-47 CMDS
DR-3000 ESM/EDT
APX-113 IFF
ASES-235M EH Öz Savunma
AN/AAR-60 MILDS MWS
VHF/UHF Radyo Seti
4 operatör konsolundan oluşmakta
60 Adete kadar Aktif/Pasif Sonoboy taşıyabilir.
Tehditlere kanatlarında taşıdığı 2 adet MK-46 Mod 5 tipi torpido ile cevap verebilmekte.
ATR-72 DENİZ KARAKOL UÇAĞI
Mürettebat: 7
Uzunluk: 22.17m
Yükseklik: 7.59m
Boş Ağırlık: 14.900 kg
Azami Kalkış Ağırlığı: 22.800 kg
Azami Hız: 511 km/s
Menzil: 1648m
İrtifa: 25.000ft
Güç Grubu: 2x2655 BG Pratt&Whitney PW127F turboprop
TB-20 TRİNİDAD BAŞLANGIÇ EĞİTİM UÇAĞI
Mürettebat: 4
Uzunluk: 7.71m
Yükseklik: 2.85m
Boş Ağırlık: 900 kg
Azami Kalkış Ağırlığı: 1400 kg
Azami Hız: 342 km/s
Azami Menzil: 2056 km
İrtifa: 20.000ft
Güç Grubu: 186 kw Lycomming IO-540-C4 D5D Pistonlu
S-70B-28D SEAHAWK
Mürettebat : 3
Uzunluk : 19.75m
Yükseklik : 5.2m
Pervane Çapı : 16.35m
MTOW : 10 ton
Boş Ağırlık : 6.895kg
Güç Grubu : 2x GE T700-GE-401C Turboshaft 1890 shp
Hız : 270km/s
İrtifa : 12.000ft
Sensörler
AN/APS/143[V]3 Deniz Gözetleme Radarı (SAR/ISAR)
DSH/SUH Harbi
Küçük Hedef Bulma
Sahil Gözetleme
Anti-Mayın Harbi
CSAR Görevi
360derece Tarama
Çalışma Modları ;
Standart : Arama, Hava Durumu, Küçük Hedef Belirleme
İsteğe Bağlı : ISAR, Menzil Profili, Stripmap SAR, IFF Sorgulama
Planlama : GMTI, AIS
Bant Genişliği : 460 MHz
Ağırlık : 82kg
MTBF : 800 Saat
Menzil : 200nm
AN/AQS-18A Daldırma Sonarı (AB-212’den sökülmüştür ve 8 Seahawk üzerinde mevcut)
Operasyon Derinliği : 440m
Menzil Ölçekleri : 1, 1.5, 2.5, 5, 7.5, 10, 12.5, 15, 20 nm
Ağırlık : Toplam 264kg
Frekans Bandı : 10.420 kHz
DS-100 HELRAS (Envanterdeki 16 Seahawk Helikopterinde mevcut)
Operasyon Derinliği : 500m
Menzil Ölçekleri : 1, 1.5, 2.5, 4, 6, 10, 16, 25, 40, 60 nm
Ağırlık : Toplam 326 kg
Frekans Bandı : 1.38 kHz
AN/AAS-44 FLIR/TV
Uzun Menzil Gözetleme
Hedef Tespiti/Takipi
Mühimmat güdümleme
Elektronik Zoom
ASQ-811(V) MAD dedektörü
SİLAH YÜKÜ ;
Torpido : MK46 Mod5/54 Hafif Torpido
Füze : Penguin MK II Gemisavar / AGM-114K Hellfire II
AB212 HELİKOPTERİ
Uzunluk: 12.92 metre
Helikopter pervanesi çapı: 14.60 metre
Yükseklik: 4.40 metre
Hız, Menzil: 196 km/h, 667km
Mürettebat: 3
Silah Sistemleri:
Torpido: 2 x Mk 44 & MK46
Füze: 2 x Sea Skua
Sensörler:
Radar: Sea Spray Mk 3

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder